Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 14 november 2015

Tankar en lördagsmorgon i november

Det snurrar många tankar i tantens huvud en sån här, solig med svart november morgon!
Gick till sängs före 20 igår kväll, efter en tuff  fredag den 13, med begravning, skrivandes förslag till planerat arbetssätt och tidplan, påverkad av järntabletter, som totalt slog ut magen igen.....

Nåja, Järntabletterna kan jag strunta i, blodvärdet rättar till sig ändå.... Persilja är bra skit, vet ni.

Begravningen var fin, och vi tog avsked, synd bara att man träffas vid de tillfällena, och inte annars, jag saknar min flutingkamrater, och jag ångrar att jag inte antog den där inbjudan om en kaffekopp.... Nu har han fått frid i alla fall och får sova så gott! <3



Skrivandet ska jag fortsätta på under helgen, det blir nog en strukturerad plan av det också, även om det än, bara är en massa punkter....

Nyhetsströmmen från terrorn i Paris, möter mig efter den här långa natten... Och det gör mig bedrövad.



Man vet väl ännu inte vilka som är ansvariga för attentaten, men är det IS, så bekräftar det ju bara ännu mer min övertygelse om att vi måste hjälpa de "vanliga" människor, oavsett om de är muslimer eller inte, att få skydd mot våld och död.



Läste någonstans på facebook tror jag  "Att döma alla muslimer, som extremislamister är som att man under första världskriget dömde alla tyska för att vara nazister...." Ganska tankvärt......

Nej, jag vet att Sverige inte kan ta emot alla, och jag har aldrig förespråkat det, men de som kommer, måste vi möta med respekt och ta hand om, sen behöver väl alla länder, som lever i fred hjälpas åt.
Jag har aldrig förespråkat att vi ska åka och hämta dem, för att ta dem till Sverige, men återigen, de som kommer tycker jag vi ska möta med respekt och hjälpa.
Ja, jag skulle kunna öppna mitt hem för någon i nöd, skulle inte tveka en sekund, men vill då också kunna ge den tid som det också krävs för detta hedervärda uppdrag!
Skulle någon bara komma, så Välkommen, lingonsylten och äppelmoset, räcker till flera!



Den här terrorn, som vi idag ser, det är den vi måste bekämpa!
Visa att i Sverige, välkomnar vi människor som behöver skydd, men välkomnar inte terrorism.
Det gör vi inte genom att bygga taggtrådsstängsel, dela ut flygblad till flyktingarna med skrämselpropaganda eller genom att bränna asylboenden.
Det hjälper heller inte att vi tjafsar om det ena eller det andra på facebook!

Demokrati är att respektera andras åsikter, jo jag vet, men det behöver inte betyda att man alltid gillar allas åsikter.
Eller hur?

Visst kan man bli rädd, men så rädd att man blir främlingsfientlig, det hoppas jag att jag aldrig blir.

Nu måste jag släppa det här, annars blir jag tokig!



Laddar under dagen för en härlig viskväll med körsång, genom att fortsätta jobba med min planering.

Mer kärlek till folket, och mina, små men varma, tankar till de drabbade och deras nära kära i Paris!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar