Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

tisdag 31 mars 2015

Tvång, våldtäkt och porr?

Nu har jag sett den, filmen som så många haft åsikter om, att den skulle vara en kvinnoförnedrande och sexistisk skildring av våldtäkter och tvång......


Men nej, jag tycker det är en ganska fin kärleksskildring, om en naiv, och stark tjej, som möter en trasig men stark man, och hur deras kärlek växer fram, även om han inte erkänner det i filmen, så syns det tydligt.
Och böckernas budskap går fram, jag kände igen mig, även om det saknas en hel del från första boken, för den här filmen är ju bara första boken, i en triologi.

När jag sträckläste böckerna för drygt ett år sedan, hade jag en känsla av illamående, kärlek, och väntan på hur går det....
Nu visste jag ju hur det skulle gå, men känslan av illamående, i de ganska fint filmade nakenscenerna, som var fina, utan att vara porr, enligt mig, kanske något många nakenscener, och lite få andra skådespelare än de två syntes på duken, illamåendekänslan fanns där ändå, samtidigt som känslan av kärlek finns......
Böckerna kanske inte är de mest bästa litterära verk som gjorts, språket ibland lite Harry Potterlikt, men den naivitet som detta ger, speglades även tillbaka i filmen, lite naivt, lite "harlekin"stuk, om ni förstår vad jag menar.

Och, inget tvång, allt sker väldigt öppet och ärligt.

Innan du uttalar dig om den, eller om böckerna, vill jag att du kritiskt, utan fnitter och förutfattad mening, ser filmen alternativt läser böckerna, då först har du rätt förutsättningar att kunna uttala dig :)

Fler Mr Grey, till flickorna, och framförallt, fler Anastasia Steel, bland dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar