Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

måndag 10 april 2017

Vad borde man skriva?

Ja efter fredagens händelse i Stockholm, funderar jag över vad man borde skriva....

Givetvis, ett djupt deltagande till offren och deras familjer, ja till alla som på nära håll fick uppleva det hemska!

Men vad ska jag skriva?
Här i Värmskog, snurrade nyheten på TV:n, när jag kom hem i fredags, på radion pratades och bearbetades det hela dagen på lördagen, och nyhetssidorna på nätet svämmar över av information, så vad kan lilla jag skriva.....
Inte mycket!

Men en sak vet jag, att om vi håller i den här känslan, av samhörighet och gemensamt vägrar att låta oss skrämmas, så är vi gemensamt otroligt starka!

Vi ska inte låta oss skrämmas av terrorns våld!
Vi ska inte låta oss skrämmas av falska nyheter!

Samhället har visat en otrolig kraft i sitt handlande, och att vi skulle vara ett samhälle i kollaps, det tror jag inte en sekund på!
Vården, Räddningstjänsten och Polisen visade en handlingskraft i det ofattbara, som inte varit möjlig om vi hade en systemkollaps.

Så ni underbara människor där ute, tänk efter en gång till, innan ni väljer att tro på skrämselpropaganda och fejkade bilder på sociala medier.

"Sverige, vi kan bättre!"


Var källkritisk när du sprider information.
När du delar information på sociala medier ger du den tyngd eftersom dina vänner förmodligen litar på dig. Därför är det viktigt att inte sprida osanna uppgifter. Var därför källkritisk:
Vad sprider du, fakta eller åsikter?
När kom informationen, är den fortfarande relevant?
Varifrån kommer den, sociala medier eller en mediesajt som har en ansvarig utgivare?
Hur kom den, från en pålitlig källa?
Vem lämnar informationen, en myndighet, företag, organisation eller privatperson, och kan du hitta ursprungskällan?
Varför sprids informationen, för att informera, underhålla, tjäna pengar eller något annat?
(källa Myndigheten för samhällsskydd och beredskap)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar