Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

söndag 11 december 2016

Ibland, blir man extra glad!

Har haft några dagar, när känslan av skam och värdelöshet, spelat spratt med mig....

Och igår eftermiddag blev jag bjuden av en av mina bästa vänner, på en lite julkonsert här i Värmskog, en liten fyraman stor ensembel, från Värmlandsoperan, gjorde ett lite nostalgiskt program, med jullåtar, lite humor och spex, till det snittar och bubbel i form av Cider.
Tack för det Bästa B!

Och tänk när jag kommer in, kommer et mot mig an kvinna med bekant ansikte, som jag hopplöst nog aldrig kommer ihåg namnet på, en av mina FB vänner, som jag "bara" känner på nätet!
"Jag vill bara säga, att jag tycker du skriver så bra!" Säger hon, och....
Jag blir så glad, tänk att några snälla ord, kan betyda så mycket!

Tack, Marie! (Nu kom jag ihåg ditt namn ;) )

Annars kan man ju fundera på hur människor fungerar?
Det har blivit så många för mig annorlunda sätt att uttrycka sig på, det är så många rädslor, och rädslor gör oss väldigt egofixerade, är man rädd, så reagerar ju reptilhjärnan, man törs inte ta in det nya, utan reagerar med flykt-beteende, en typ av flyktbeteende, kan ju vara att inte klara att ta in andras åsikter....
Tråkigt tycker jag, o någon känner sig kränkt av det man skriver......

Nåja, det är ju faktiskt inte bara min uppgift att vända klimatet i den här världen, och med klimat, menar jag inte klimatet i form av miljön, utan det klimat vi har i sociala medier och i media generellt...
Det är allas vår uppgift, utan att kränka någon, utan att använda hårda ord, utan att skada.
Vår uppgift, att kunna stå för våra åsikter, vara mottagliga för andras åsikter och respektera varandra.
Det är också vår uppgift, om vi nu vill delta i debatten, kritiskt källgranska det vi delar, tänka på hur vi uttrycker oss och sprida kärlek i stället för att göra medmänniskor ledsna.

Passar inte den inställningen, och blir någon kränkt av att man kommenterar något, som någon delat/skrivit, har man verkligen gjort riskanalysen innan man delat/skrivit något?
Visar riksanalysen, man borde göra innan, att man riskerar att såra eller kränka någon, inklusive sig själv, är det då värt det?

Vill du ha det på ett annat sätt, så okey för mig, men jag kommer att kommentera, om du bjuder in till det, och jag tycker som dig, eller om jag har en annan åsikt....
Passar inte det?
Blocka mig, eller ta bort mig som vän......
Valet är ju alltid ditt!


Tack, igen, Marie!
Du gjorde min dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar