Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 12 november 2016

Förtroende!

Man behöver ha förtroende, för sin frisör, och ja det har jag, det ju min unge liksom.....
Jag har haft en annan frisör tidigare, som jag också hade stort förtroende för, i flera år, gick jag hos henne, med mitt eget hår, mina barns och till och med min mans frisyr fick hon förtroendet att fixa till...
Det var till och med så att jag började med henne redan när hon gick sin utbildning, som modell....
Och förtroende, tar ett tag att få till, om ni fattar....
Om det här numer, är en typ av "mode och utseendeblogg" så blir ju min frisyr det jag kommer att blogga om nu ett tag, och då är förtroendebiten ganska bra att ta upp nu :)

När vi nu ändå pratar om förtroende, så tänkte jag fördjupa mig lite i det, vad betyder det? Förtroende?

Förtroende enligt Wikipedia



Vi pratar mycket om det i ledarskapskretsar, det gäller att skapa förtroende, att få förtroende, att ha förtroende.

Att ha förtroende, utgår ju från en själv mest, typ som att jag har förtroende för den där butiken, de är alltid trevliga, hjälper mig och är tillmötesgående, jag har förtroende för det klädmärket, det är bra kvalité, jag får förtroende, för att den eller det tilltalar mig på ett eller annat sätt. Förtroende tar ett tag att bygga upp, men går väldigt snabbt att rasera.... Eller hur?

Att skapa förtroende, är något som jag tror att alla ledare vill, alla brands, vill ha kundernas förtroende, banken vill ha kundens förtroende, ICA-butiken, vill det samma, men hur skapar man?
Genom att vara tydlig, ärlig, lyssnade efter vilka behov som finns, stå för det man lovat och det man säger, förtroende, kan ibland vara det samma som god Kvalitét, ja GOD Kvalitét, men det är väl hur produkten är producerad, eller hur hållbar den är, ja förvisso, men arbetssättet, dvs förtroendet, är också en typ av kvalitét, eller hur!
Har man förtroende, så borgar även det för god kvalitét, jag är nöjd, har förtroende för butiken/produkten, och därmed anser jag att de har god kvalitét.
Jag har förtroende för min ICA-handlare, och är övertygad om att de har god kvalitét på sina produkter!
Jag har förtroende för min bilverkstad, för de ger mig god kvalitét på just min service!

Ja jag svamlar, men jag tror att ni fattar!

Hur bygger man det då?

Förtroendet?

Steg ett, måste enligt mig, vara att man själv vet hur man känner förtroende, och varför det är viktigt, om jag själv inte har förtroende för något, hur ska jag då kunna förtjäna någons förtroende?
Jag måste bjuda på mig själv, visa var jag står, vad jag tycker är viktigt, att jag litar på förtagets visioner, ideer, produkten, eller tankesättet....
Hur ska jag kunna få en kund att köpa en Volvo, om jag själv anser att det är en skitbil? Jag måste alltså själv ha förtroende, för att kunna skapa förtroende.
I ledarposition, kan det vara att jag som chef har förtroende för organisationen, de högre cheferna, deras beslut, visioner och värderingar.
Sen kan jag i min tur, gå ut i verksamheten och skapa förtroende bland mina medarbetare, jag tror på idén, och tillsammans kan vi arbeta mot det här målet, ja ni fattar?!

Det är definitivt svårare, att skapa förtroende, för något om man inte tror på det själv!
Jag ses då som falsk, oärlig och inte övertygad, vilket gör inte mig övertygande i min diskussion.

Var i hela friden, vill jag komma med den här diskussionen?

Jo, det finns ett bristande, eller obefintligt förtroende i vårt samhälle, för våra politiker, massmedia, samhällsfunktioner, och etablissemanget (det har vi ju pratat om förut, som ni vet) och det kanske är dags att skapa det på nytt?
Eller vill vi inte ha förtroende för ovanstående?
Kan det vara så, förtroendet är brutet för att man vill vara Fördomsfull istället, jag vill vara motvalls kärring, så jag har minsann inget förtroende för dessa, det är löjligt, och inte alls lika roligt?!
Ibland funderar jag också, om man vet hur systemet fungerar, var är skillnaden på en anställd tjänsteman, och politiker, och vem blir politiker?

Men, nu har vi det system vi har, och innan det har ändrats, och om vi ska få det att ändras, så måste nog förtroendet skapas igen, och det, vet vi ju att det inte är det enklaste, eller hur?
Mycket i vårt system regleras i Grundlagen, och grundlagen, kan man liksom inte bara ändra... 
Här kan du läsa om Sveriges grundlagar

Så, om ni läser det här, #Löfvén #Sjöstedt #Fridolin #KinbergBatra #Lööf #Björklund #BuschThor #Åkesson #Schyman

Det är dags att börja skapa lite förtroende igen väl?

Jag har stort förtroende för att, de förtroendevalda vi har i landet, ändå har en förtroendefull inställning till sitt förtroendeuppdrag, så, nu jobbar vi lite då, så vi får tillbaka ett trevligt politiskt klimat, som går att prata om när jag till exempel sitter hos frisören....

Kom igen nu!

Och till dig som funderar:


Som att typ, skaffa sig dreads, fast man är utan jobb, och arbetssökande......
Ja, jag är en sån där samhällsparasit, rent tillfälligt givetvis, men ändå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar