Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

söndag 30 oktober 2016

Gör om och gör rätt!

Linoljekitt, Balsamterpentin, Linolja och Linoljefärg....
Jo, original ska det vara, dyrt som skam är det, men fint blir det, liksom levande på nåt vis.
Huset suckar av välmående, och tackar mig för omvårdnaden.

Några veckor i slutat av Augusti, slet jag med två av fönstren i Gula Villan, skrapade färg, knackade bort gammalt kitt, skruvade bort beslag, oljade, kittade, målade och slet, kul jobb!
Helgen innan vi åkte till Tilda, satte vi upp fönstren, två helt färdiga!


Riktigt nöjd!

När vi kom hem, var vi ut till Gula Villan, och då visade de sig att småfåglarna, som tydligen är grymt förtjusta i linoljekitt, pickat i sig det mesta av kittet, på alla åtta rutorna!


Så medan vi laddat kroppen med extra D-vitamin, så bunkrade de små liven upp med extra fett inför vintern....

Nu är alla åtta rutorna åter hemma i Näs, för återställning av kitt, och den här gången ska vi ha vitpeppar i kittet, och efter vi satt upp dem, även täcka de renoverade fönstren med plast över vintern....
Just nu ser det ut så här:


Bara att göra om och göra rätt, liksom....
Och mina funderingar kring användande av linoljekitt, eller nåt akrylatkitt istället har tagit fart...
De här kommer definitivt att få den gamla typen av kitt i alla fall, för jag tror jag kan kitta över det pickade, med ganska liten insats.
Och det borde funka, och jag tror det är bättre för virket i fönstren!

Gör om och gör rätt, liksom.

Idag, röjer vi lite sly, tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar