Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

torsdag 18 augusti 2016

Hur vore det?

Om vi började tänka samarbete, att lösa saker tillsammans....
Att släppa på prestigen.
Och istället för att hävda "Vad var det vi sa" "Mina förslag" "Våra lösningar"....
Istället för att ironiskt påpeka, hur massmedia framhåller händelser, faktiskt göra nåt konkret?

Ja, jag tänker på politik, det senaste årets händelser, och omsvängningar i världen och för den delen lilla Sverige.
Och jag tror inte att något styrande parti, oavsett ideologi, klarar att styra rätt vårt land, mot välfärden, vi är vana vid, och bortskämda med, om det hela tiden går drev, mot personer och åsikter, mediestormen är ju inte det som stjälper idag, media påverkar inte alls oss människor lika mycket som vad våra sk. vänner skriver på Facebook, åsikter och meningsskiljaktigheter, delar oss, och vi har svårt att se/förstå, hur kan hen, skriva så....
Det gör oss bittra, i alla fall mig....

Det är säkert många med mig, som upplever det otrevligt när någon man trodde hade en human inställning, hoppar på ens åsikter, pratar om att sätta in militär för att lösa det som är någon slags frustration i samhället, och uppmanar till att rösta på främlingsfientliga partier....
Tyvärr så tror jag få, vågar uttrycka sina åsikter IRL, det är lätt att gömma sig bakom datorn....

Det kan ju va så att Sverige behöver en samlingsregering, där partierna, och förhoppningsvis de förnuftiga folkvalda politikerna, förstår att det behövs något mer, mer samarbete, mer human inställning, och att de måste bemöta nättrollen, som bara blir fler och fler...

Jag blir så trött, när man på twitter bara kan se, ledande politiker i vårt land, skriver vad var det vi sa, istället för att komma med konkreta förslag?

"Den som står utan skuld, ska kasta första stenen!" Joh 8:7)

Och tyvärr är det ju så, att ingen är utan skuld, vi har varit delaktiga till att frammana det här allihop, och det är dags att vända trenden, utan satir, utan ironi, och istället använda oss av Kärlek och samarbete.

Nej det är inte okey att bränna bilar, det är inte okey att tafsa på unga tjejer på festivaler, men jag tror att det hårda klimatet som vi hjälps åt att bygga upp, har större del i det än att det kommer flyktingar till vårt land....
För vi hjälps åt att bygga det, vi förstorar, delar lögner, gör hönor av fjädrar, försöker vara lite småtuffa genom att ironiskt kommentera och förvränga medias bild av saker och ting, vi har blivit små skandalpressutgivare allihop, i våra facebookflöden......

Och jag gillar det inte!

Jag bävar för tanken att mina eventuella barnbarn, ska behöva möta och leva i en värld, där man inte får vara svag, inte vara medmänsklig, och inte får våga prova sig fram i livet. Där varje felsteg, kommer att bemötas med ett näthat, ironiskt och med satir på Facebook, är det där vi vill vara?
Varför är vi så elaka mot varandra?

Vi är Sverige, vi är ett fredligt land, ett land som fostrar trevliga och humana individer, ett land där man förstod vikten av gemenskap och samarbete....

Hallå, Sverige vi kan bättre!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar