Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

onsdag 23 mars 2016

Rund o Go?!

Det har väl knappast undgått någon av er att jag slutade röka, för typ sjätte gången på 15 år, den 17 Augusti i fjol, just idag är det exakt 219 dagar sen.
Duktiga jag! Eller nåt.....

Det finns vissa "biverkningar" med att ändra på kroppen, hjärnans stimuli och livets byggstenar.

Märk väl att det här är inte ett inlägg, för att ursäkta mitt rökande, jag har inte tänkt börja om genom att prova, det tilltalar mig inte alls just nu, men det är en stor del av mitt tidigare liv, och rökningen har varit en stor del av min identitet....



Jag har också, de senaste 8-10 åren ätit någon typ av varierad LCHF kost, verkligen ätit, portioner stora, utan ris, pasta, potatis och vitt socker, men helt strikt har det aldrig riktigt varit, jag har ofta fuskat med fikabröd, en macka, någon liten potatisgratängsklutt. Ibland till och med frossat i smågodis, eller för den delen pasta....
Och mitt drickande av kolsyrat vatten med Lightsaft.....

Jag har "kompenserat" detta i mitt huvud med hjälp av massor av grädde i kaffet, smör i mängder, ätande av pålägg, vilket gett en stillastående vikt på över 70 kilo, de senaste fem åren, avsett rökning eller inte.....
Ät tills du är mätt, när man älskar mat, knappt vet hur hunger känns, och inte har några begränsningar, typ....

70 kilo, (vilket är långt under min nuvarande vikt), till 163 centimeter, ger ett BMI på ca 26, vilket är övervikt, enligt alla tabeller....
Nu ska man ju strunta i BMI tabeller, och hellre mäta bukomfång.....

Ok bukomfång, idag ca 100 cm, och enligt Vårdguiden 1177, så definieras bukfetma hos kvinner med ett mått över 88 cm......
Suck!

Nu är vikten uppe i närmare 80, och mina senaste försök att vara "nyttig" har inte gett de resultat jag vill, och min smarta våg, som jag använder morgon och kväll, för att få en så bra bild av min vikt och min kroppfettprocent som normalt ska vara under 30% pendlar mellan 35-38 %

Kroppen binder vatten, det märks vid strumpkanten, ringen och i benen som känns stumma och som stockar, jag har ont i vaderna, petar dock i mig kalcium, varje kväll.

Motionerar, eller håller mig i rörelse, genom långa promenader, nästan varje dag, cirkelträning en gång i veckan där jag inte tar ut mig fullt, men blir svettig och trött, samt tidigare när jag jobbade simning två dagar i veckan....

Jag vill inte vara en liten rund tjock gumma!
Kroppen gör ont, och rör mig klumpigt, och kläderna sitter åt!

Och, beach 2016, skiter jag fullkomligen i, men att kunna känna sig stark, smidig och ledig, det är viktigt!

Ok, var vill jag komma med detta?
Inte en aning, jag bara kände att det var dags att skriva ner det, för att få lite mer fokus på va jag egentligen gör, hur jag mår och hur detta påverkar mig, mitt självförtroende och min omgivning.
Tjuvlyssnade en dag, när jag satt och väntade, och hörde en så tokigt kommentar av en karl, obs det handlade inte om mig utan om någon han hade sett/träffat,
"Jag kände inte igen henne hon var mörk, och hon var ju alltid blond förr, och smal, och såg himla bra ut faktiskt...."

Egentligen handlar det väl inte om vikten, BMI, midjemått, eller fettprocent, utan om just den sär känslan, känslan av nöjdhet, av att känna sig stark, smidig, och lagom alert!
Man ska inte bli sittande med värk och stelhet i kroppen vid femtio, det ska man faktiskt inte!


Nån tjusig smal fotomodell blir jag aldrig, och har nog inte heller ambitionen att bli, men att se ut som en kort vårrulle, är ju inte heller så himla kul, speciellt inte när man är lika smidig som en.....

Och min smarta våg då?
Ja, den är ju ärlig i alla fall......
Precis som måttbandet......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar