Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

torsdag 15 oktober 2015

Att välja att INTE bli rädd!

Jag tror på en teori, en teori, som jag inte vet om den ens har ett namn, men jag tror tt min teori, fungerar i verkligheten.
Och jag har provat den, på tre underbara egna ungar, diverse ungar på dagis, på ett antal av mig ägda och fostrade hundar, och på andras hundar, som instruktör på brukshundklubben.....
Jag har povat den på min  man, och våra nu vuxna ungar, och på ett antal medarbetare, gamla som unga i min yrkesroll.....

Big NO NO, inte blogga jobb!



Nej jag ska inte blogga jobb, bara blogga min egna övertygelse, vilken är att hur jag beter mig i en ledande position, som mamma, fröken, matte, instruktör, fru eller ledare, påverkar min omgivning.

Tex.
Om jag går längs vägen med mina hundar, och plötsligt blir skitans rädd, för soptunnan som plötsligt ramlar framför oss, så förstärker jag mina hundars rädsla, som kanske inte ens fanns där för början..... Ojar jag mig, och går omvägar förbi, så blir det ännu farligare.  De eventuella hundar jag har i koppel, blir extra förstärkta, då de med all sannolikhet även känner min rädsla genom snöret......

Om jag istället, för att skita ner mig, dvs bli rädd, väljer att se det som en spännande händelse, som jag som ledare/matte har full kontroll på, och dessutom bjuder in mina jyckar till, genom att gå fram undersöka, och kanske till och med prata med soptunnan, när jag "hjälper den"genom att resa den upp. Så kommer de  med all sannolikhet, med nyfikenhet, undersöka nästa grej som faller i deras väg, och lösa biffen, framförallt så litar de på att deras matte/ledare fixar det!

Så är det, det vi skrämmer våra barn, våra medmänniskor, kamrater, för kommer bara att väa i storlek, och bli något som ej går att övervinna.....
Vill man ha makt, ska man skrämma...... det är en maktteori.

Man kan ju också välja att vara den som vågar, den som vågar se utmaningen, gå före, ta ansvar, prata om, förstå, och uppmuntra.
I ett läge när det är jobbigt, tror jag man måste ta ansvar, genom att förstå att det finns oro, men att man kan påverka det som är hemskt, jobbigt och oroande genom sitt eget agerande....
Och genom att gemensamt ta tag i det som skrämmer och göra det bästa av situationen!

Inte falla för skrämselpropagandan...
Nej folket, koka lite lingonsylt, och ta det lugnt, hjälp och stärk varandra istället för att sitta hemma vid köksbordet och förfasa över skräckpropagandan.
Vi löser det här, tillsammans, och med massor av erfarenheter i ryggsäcken sen.
Och, vi behöver inte en maktgalen domedagsprofet, som manipulerar genom att skrämma, för att ta över styret, i det här landet, det är vi alldeles för bra för!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar