Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

fredag 16 augusti 2013

Precis när jag var klar....

... Så störtregnar det!

Skönt att kunna gå in.

Kommer ni ihåg hur det såg ut?

Här några kom ihågbilder


Vi har börjar gräva, 16 juli.



18 juli har vi fått fram en mu, och några vackra stammar, än ska det bli en ny rabatt.....

Vi hittar plast.....


Och jorden försvinner, mer och mer, snyggt med rent runt trädstammarna....


Betty deltar, mest genom att vara i vägen.....


Det blir rent från Jord, med lite hjälp av Plupp!


Och vi lägger på Vira, för att hålla ogräs borta!


Jo, Vira var det, det är en beklädnad från en pappersmaskin, ni vet från den där solfabriken jag jobbade på förrut :)


Det skulle nog vara snyggt med grus.....

Men den där stora Forsythian????
Äh, vi tar ner den, och någon gav sig på den med såg!


Till slut var det bara stubben kvar.....


Och en massa ris....

Av ris får man många pinnar, och det kan man ju aldrig få för mycket av :)


Men den där stubben??
Betty provade att få bort den....


Fast det gick ju så där....
Vi fick kalla in det tunga artilleriet....
Stora O!


Och jo då, han fick upp den :)
Och plötsligt blev trädgården mycket mer inbjudande!
Och rabatten, väldigt stor....


 Vi, läs jag, gräver ur kanten mor gräsmattan....


Det är nu den 24 juli, och plötsligt blir Ebba sjuk......
Tiden går åt till veterinär och dålig hund....


Vilket vi varvar med fastermys...


Och bullbak....


Fast det har ju egentligen inget med rabatten att göra......
I alla fall så lägger vi en gummiduk, mellan gräskanten och rabatten som nu ska bli en surjordsrabatt, några mindre Rododendron, azaleor, och en magnolia..... Tror jag kan bli fint..... Växter blir det dock nästa år, matte har stora hål i plånboken, efter Strömsholmsvistelsen!


Vi kör i lite sand i botten på det som ska bli ett grus/stenparti....

 
Och med hjälp av Plupp, så baxar vi i Näs största sten..... Jo jag lovar den är stor!


Nu vilar vi från Rabattjobb, och den 10 Augusti, fick vi oväntat besök i trägården!


Och plötsligt ar inte utsikten alls trevlig.....


Suck!
Men skam den som ger sig, efter att stygnen på Ebba är borta, så tar vi tag i jobbet igen....
Vi täcker surjorden med fiberduk, och bygger av de där braiga pinnanrna en kant mellan surjord och grus/sten....
Tada!


Och vi ger oss på grusgången....
Gräver ner en dräneringsslang, ja jag grävde nästan alltihop själv!


Stora O hämtar gårdsgrus, jag köper fiberduk och täcker grusgången med....


Och voila, vi har en ny Grusgång!


Nice!
Stora O hämtar mer grus, nu storleken mindra och kross, som fyller upp den yttre delen av den nya rabatten....
Och jag skottar....


Och jag blir nöjd!


Och voila, nummer två, Vi har en helt ny Entré!


Den duger åt Stine och den duger åt mig!
Och har du nu orkat läsa/titta nda hit, så snälla skriv i kommentarsfältet vad ty cker om mitt påhitt!

Trevlig Fredagskväll på er!
Nu, behöver tant vila!

6 kommentarer:

  1. Men va' Du/Ni har gjort fint..Bra påhitt!Inte behöver väl du något gym kort eller..som du gräver och står i.Stoppa pengarna i burken märkt "skulleville ha blommor".Ha en fin helg själva!/Nonni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Nonni.
      Jg tycer ju det är så himla roligt, och utan mina projekt skulle jag nog bli lite smått tokig tror jag :)

      Radera
  2. Du är full av massor av ideer och alla ser ut och bli bra roligt att följa ert arbete hur det växer fram men jag må säga ni har slitit ont denna semester inte många minuter i hängmattan!!/ Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria!
      Jag är ju inte riktigt typen som passar i hängmattan, även o jag har en, och en gång har jag legat i den :)

      Radera
  3. Vilket slit o vad bra det blev. Skitsnyggt helt enkelt. Och tänk när blommorna kommer dit vad ännu finare det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blommor i den övre delen, i gruset ska jag nog bara ha nån lite tuva bambu :)

      Radera